Eerste Communie

Waarom de Eerste Communie

De Communie is één van de zeven sacramenten. Zij is het hart van de Kerk en is tijdens het Laatste Avondmaal door Jezus zelf ingesteld. Als ouders hun kind laten dopen, geven ze daarmee aan dat zij hun kind willen laten opgroeien in de traditie van de kerk. Om de kinderen te laten weten dat ook zij bij de kerk horen, vieren we de Eerste Communie. Dat doen we op een leeftijd waarin we ze een stapje verder kunnen brengen in hun geloof. De kinderen leren wat het betekent dat de Communie het Lichaam van Christus is, een mysterie dat ons verbindt met elkaar, zowel als Kerk als plaatselijke gemeenschap. De communie (=gemeenschap) heeft dus ook te maken met de kijk op ons dagelijks leven. Dat we breken en delen met elkaar. Omdat we geloven dat daardoor een andere, een betere wereld mogelijk is.

Eerste Communieviering

De kinderen van groep 4 van de basisscholen worden door de werkgroep Eerste Communie via school en het parochieblad uitgenodigd voor een informatieavond. Na die avond beslis je of je als ouders – samen met je kind – meedoet aan de voorbereiding.

Daarnaast gaan we op speurtocht in de kerk en zijn er verschillende kindvriendelijke avondbijeenkomsten waar één van de ouders samen met de communicant aanwezig is. Een gedeelte van het project wordt op school behandeld en de kinderen doen met hun ouders ook een deel van de voorbereiding thuis.
De Eerste Communieviering vindt in april of mei plaats.

Aanmelden

Stuur een mailtje naar de communiewerkgroep als je uitgenodigd wilt worden voor de informatieavond die rond half maart gehouden wordt. In februari krijg je dan een herinnering voor deze avond toegestuurd. Na de informatieavond kun je je kind opgeven.

Aanmeldingsformulier Eerste communie