Deze zondag zullen 12 kinderen hun Eerste Heilige Communie doen. Anders dan in mijn jeugd is het niet zo dat vandaag de dag de hele klas de Communie doet maar slechts een aantal kinderen per klas. Maar dat maakt het niet minder belangrijk en mooi. De kinderen zijn er denk ik juist meer bij betrokken dan vroeger omdat er meer aandacht is voor ieder kind bij een kleinere groep. En dat is gelijk een beeld voor de kerk van vandaag de dag. Het is geen volkskerk meer en dus gaat het ook niet (meer) om de aantallen maar meer om de inhoud en betrokkenheid. Al blijkt het soms moeilijk te zijn om afscheid te nemen van die oude volkskerk gedachte. Dan wordt het ‘succes’ van een viering direct gekoppeld aan het aantal mensen in de kerk. Nou zullen er zondag genoeg mensen in de kerk zitten als de kinderen hun Eerste Communie doen. Maar daar gaat het niet om. Van groter belang is dat deze kinderen een belangrijke stap zetten op hun gelovige levensweg.
Hartelijke groet en een mooi weekend
Pastor-diaken Eugène Brussee
|