Biecht

Sacrament van vergeving en verzoening

De oorsprong van het sacrament van vergeving en verzoening ligt bij de Ierse monniken. Zij kenden de gewoonte om dat wat hen blokkeerde in hun relatie tot God en de naaste uit te spreken in een vertrouwelijk gesprek met een priester. Later werd het sacrament een verplicht ritueel. Afgeschaft is het sacrament zeker niet.

In de katholieke kerk hebben alleen priesters de zogeheten macht om de zonden te vergeven. Ze hebben ook een geheimhoudingsplicht. Door de handoplegging tijdens de priesterwijding en door het dagelijkse gebed kan hij beschikken over de bijzondere gave om te luisteren naar wat er gezegd wordt. Hij luistert als het ware naar je ziel, naar je diepste bedoelingen. Hij zal proberen je te helpen zoeken naar de oplossing. Daarna volgen de woorden van vergeving; de absolutie en de penitentie, de opdracht om kracht te verzamelen de gemaakte fout niet nog eens te maken en wanneer anderen door jouw daden benadeeld zijn, te helpen.

Wanneer je besluit om naar een priester te gaan voor een biechtgesprek, dan is er al iets met je gebeurd. We zeggen dan dat Gods Geest in jou z’n werk aan het doen is. Dat is het eerste wat een priester zal zeggen, wanneer je met hem in gesprek gaat. “God die als een licht in ons hart is opgegaan geve dat u oprecht uw zonden erkent en zijn barmhartigheid ondervindt.”

Voor Kerstmis en Pasen worden er gezamenlijke boetevieringen gehouden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot het voeren van een biechtgesprek met de eerstverantwoordelijke pastor. Zie tabblad contact.