Doe mee met de Actie Schoenendoos 2024

Ook dit jaar doen we in de Corneliusparochie weer mee met de Actie Schoenendoos. Er worden weer duizenden kinderen over de hele wereld verrast met een versierde en gevulde schoenendoos, en daar willen we als parochie weer graag een bijdrage aan leveren.
(Druk op klik om de actiefolder van de schoenendoosactie-NL 2024 te bekijken)

Tijdens de schoolparochievieringen op vrijdag 4 oktober worden de eerste gevulde schoenendozen al ingezameld door basisschool ‘De Kerkuil’. Klassikaal zullen de dozen gevuld worden. Op zaterdag 12 oktober, tijdens de eerste gezinsviering, wordt ook het startsein gegeven voor jong en oud in de Corneliusparochie en Limmen om thuis schoenendozen te vullen.
De Actie Schoenendoos is een concrete actie in het licht van het jaarthema ‘Vrede Vraagt Verbinding’. Verbinding wordt er letterlijk gemaakt als je weet in welke werelddelen en landen de schoenendozen terechtkomen. Verbinding over grenzen heen. Kinderen die van hun eigen speelgoed en spullen ‘geven’ aan leeftijdsgenoten die mogen ‘ontvangen’. En dat zijn kinderen op de vlucht of kinderen die leven in moeilijke omstandigheden en in grote armoede.

We gaan de komende maanden weer een tijd tegemoet van geschenken; denk maar aan St. Maarten, Sinterklaas en Kerst. Daarom vragen wij om ook de kinderen in Afrika, Azië en Oost Europa niet te vergeten; kinderen voor kinderen, maar ook ouders en grootouders, samen met de kinderen en kleinkinderen, dát is belangrijk. Geven is ook iets dat je moet leren.

Even een opfrissertje:

1 Bekijk de actiefolder die uitgedeeld is op de scholen en in de kerk. In de hal van de Corneliuskerk (die overdag open is) kun je een actiefolder ophalen.

2. Gebruik een schoenendoos die voldoet aan de afmetingen. Hoogte max 12 cm, lengte max 34 cm, en breedte + lengte = minimaal 46cm en maximaal 56 cm.

3 Voor wie maak je de doos? Vul dit in op de bon op de achterzijde van de actiefolder, knip de bon uit en plak deze boven op je schoenendoos.

4 Versier de doos en stop ‘m lekker vol met spulletjes uit de lijst hieronder. Kijk ook eens bij de kringloopwinkel. Verwijder onnodig verpakkingsmateriaal van de spullen.

5 Plak de doos niet dicht, maar gebruik een postelastiek. Doneer €5,- voor de transport- en organisatiekosten. Betaal online of stop dit geld in de envelop uit de actiefolder en doe de ingevulde envelop onder het postelastiek.

6 Wat kun je zoal in de schoenendoos doen?

* Gezellige cadeautjes zoals een knuffelpop, pet, autootje, puzzel, springtouw;
* Praktische cadeautjes zoals een puntenslijper, een etui met potloden, gum, liniaal, pennen, kleurboek, schriften;
* Toiletartikelen zoals zeep, shampoo, tandpasta en tandenborstel, kam, washandje, toilettasje.
* Wat er niet in mag: koek, chocola en snoep.

Tijdens de feestelijke gezinsviering op zaterdag 23 november om 19.00 uur, in aanwezigheid van Sinterklaas, kunnen de volle schoenendozen ingeleverd worden Laten we ons ervan bewust zijn dat er kinderen op de wereld zijn, die nog nooit cadeautjes hebben gehad met Sinterklaas of Kerstmis. Daarom, vul een schoenendoos, zodat ook deze kinderen één keer de vreugde mogen beleven van een onverwacht geschenk. Wij zullen trots zijn óm te kunnen geven en zij zullen trots zijn op die gever. Voor meer informatie raadpleeg de folders achter in de kerk.

Werkgroep ‘Actie Schoenendoos’ van de Corneliusparochie te Limmen