Om te overdenken

Het jaarthema van de samenwerkende parochies ‘Bron van levend water’ en ‘Cornelius’ voor 2024-2025 is ‘Vrede Vraagt Verbinding’.
Daarom kun je dit seizoen in deze rubriek ‘Om te overdenken’ teksten en foto’s vinden ter inspiratie.

Op 11 juni kwamen we bij elkaar in de Ontmoetingsruimte van de Willibrorduskerk om onze gedachten over een jaarthema neer te leggen en samen te proberen een nieuw thema te bedenken.
De inbreng van de aanwezigen was verrassend eensgezind. Weliswaar met verschillende accenten en andere voorbeelden, kwam toch telkens het begrip ‘verbinding’ of ‘verbondenheid’ boven.
De werkgroep MOV-HALE bracht daarnaast het thema ‘Vrede’ in, een thema dat in de huidige wereld steeds verder weg lijkt. Daarbij had die groep ook het plan om de eerste regioviering, op 8 september aanstaande, te koppelen aan de Vredesweek en aansluitend aan de viering een excursie naar het Verzetsmuseum te organiseren. Er werden verschillende slogans geopperd, maar ineens was het er: ‘Vrede vraagt verbinding’. Alle aanwezigen konden zich er direct in vinden.

Het symbool dat het thema uit gaat beelden is een vlieger. Daar zit een verhaal aan vast. Johan Olling
zal dat in het volgende parochieblad toelichten. We hopen dat het thema ons zal inspireren en dat
het een leidraad mag zijn bij de vieringen, voor werkgroepen en koren.

Marieke Hoetjes