Jaarverslag 2023 van de parochieraad Corneliusparochie

Om het jaarverslag 2023 van de parochieraad in PDF te lezen open dan dit document (Lees verder) en klik daarna op ‘hier’   (Hieronder het verslag in Word)

Jaarverslag 2023 secretariaat Parochieraad
RK Cornelius – Limmen

In dit verslag willen wij een samenvatting geven van de zaken, waarmee wij ons als parochieraad het afgelopen jaar hebben beziggehouden.

Benoemingen parochieraad:
De leden van de parochieraad zijn, Gerardine Vahl-Res, voorzitter, Piet Valkering, penningmeester, Marianne Snel-Kossen, secretaris, Nico Kaandorp, bouw- en grondzaken, Theo Al en Frans Kaandorp lid.

Pastoraal Overleg:

De Corneliusparochie kent een beleidsplan, een levend document, samengesteld vanuit de vier werkvelden: Liturgie, Diaconie, Catechese en Gemeenschapsopbouw. De vertegenwoordigers van de werkvelden Agaath van Veen, Rick Glorie, Rob Schijf en Frans Kaandorp zijn drie keer bij elkaar geweest. Indien nodig schuiven de leden van het pastoraal overleg aan tijdens de parochieraadvergadering.

Pastorale zaken:

Pastor Mike Nagtegaal heeft de jeugdactiviteiten voortgezet waarmee hij bij de start van zijn aanstelling als pastor van de Corneliuskerk is begonnen, zoals ‘Kerk op schoot’ (zaterdagochtend) samen met Anja Sloot en het ‘’Avondje inhoud’ (vrijdagavond). Ook het ‘Snuffelen in de bijbel’, dat Johan Olling ooit is gestart, heeft Mike voortgezet. Ook is er sinds november een Bijbelkring met jongeren uit de regio bijgekomen die gemiddeld eens per maand in de Corneliuskerk bij elkaar komt.

De eerste H. Communie is gehouden op zondag 16 april, 12 kinderen van binnen en buiten onze parochie hebben hun eerste Communie mogen ontvangen in een feestelijke viering.

Na het grote succes van de Elvis-Viering van een jaar eerder, stond vrijdag 15 september in een bijzondere viering muzieklegende Johnny Cash centraal. Wederom wist Fred Omvlee, samen met een uitgebreide gelegenheidsband uit ons dorp een bomvolle kerk op een inspirerende manier mee te nemen in het levensverhaal van deze icoon.

Tijdens de startzondag van 17 september werd aandacht besteed aan het jaarthema. Er is gekozen voor het thema: “Houvast”. Kinderboekenschrijver Geert van Diepen schreef een prachtige tekst, Peter Rijs componeerde de passende muziek, twee ingrediënten voor een bijzonder jaarthema lied.
Marja Kraakman paste het lied iets aan voor het kinderkoor.

Op kermismaandag is er een nieuwe vorm van ‘kermisontbijt’ begonnen, gedoopt tot “deunen met import”. Limmenezen en Limmers konden hier terecht voor een ontbijtje, koffie, thee maar ook het welbekende kermis-ochtend biertje of wijntje. Het doel was om mensen bij elkaar te laten ontmoeten en de drempel van de kerk te verlagen voor ieder uit ons dorp. Wegens het succes zullen we het volgend jaar herhalen!

Na een schorsing van ruim een jaar, opgelegd door het bisdom voor zijn grote inzet en betrokkenheid voor de Stichting RK homo-emancipatie, ontving pastor Jan Veldt in oktober het bericht dat hij volledig is gerehabiliteerd en weer zijn priesterambt onbeperkt mag uitvoeren. Tijdens het hoogfeest “Christus Koning van het heelal” op 26 november ging hij voor in een goedgevulde Corneliuskerk.

De goed bezochte kerstvieringen 2023 zijn met positieve geluiden prima verlopen, evenals het concert van de Harmonie en de Valkering-Zangers op 2e Kerstdag.

Werkgroep vrijwilligers van het jaar:

Tijdens de vrijwilligersavond op vrijdag 13 januari is het Lectorenteam uitgeroepen tot vrijwilligersgroep van het jaar. Een groep die wekelijks klaarstaat als de assistent van de voorganger, voorgaat tijdens het lezen van de lezingen en voorbeden.

De groep, bestaande uit: Janny de Groot-Pannenborg, Kees Kroone, Edith Bakker-Veenhof, Bep Admiraal-Hageman, Mieke Brockhoff, Carla Beerse-de Graaf, Nieske Kuiper-van Dijk, Tessa Liefting, Addy Perey, Anneke Dekker-Bruin, zij ontvingen een prachtig boeket bloemen.

Jaarvergadering/parochieavond 15 maart:

Tijdens deze avond is pastor Jan Veldt bereid gevonden om een presentatie te geven over het kerkzilver. De aanwezigen konden het prachtige zilver van dichtbij bewonderen en met de ludieke verhalen van Jan Veldt werd het een genoeglijke en leerzame avond.

Vrijwilliger van het jaar:

Tijdens de dankviering op 2 juli werd de vrijwilliger van het jaar bekend gemaakt. Dit jaar heeft de Parochieraad voor Jos Henselmans gekozen. Jos heeft jarenlang zitting in de kerkhofcommissie, hij heeft het hele archief op orde gebracht en is onmisbaar geweest bij de herbouw van de kerk. Hij ontving een prachtige bronzen penning, vervaardigd door Tewis Elzinga.

Nieuw dit jaar was de  “Bijzondere blijk van waardering”. Deze viel dit keer Bert Valkering ten deel. Bert is een onmisbare kracht binnen onze kerk: het sjouwen van de stoelen, techniek voor beeld en geluid en allerlei hand en spandiensten. Niets is hem teveel.

Tijdens deze dankviering werd ook een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt door locoburgemeester Karen Heerschop van Castricum aan Adrie Mooij. Adrie is al jarenlang een onmisbare spin in het “Parochie web”, als koorlid en voorzitter van de koren, als de handige man voor het maken van decorstukken voor musicals. Ook buiten de parochie om is Adrie een onmisbare kracht.

Praktische zaken
Voor het parochiesecretariaat is een mobiele telefoon nr. 06 15 20 49 54 aangeschaft.

KPN is opgezegd. Voor het internet en Wifi is de parochie overgaan naar Ziggo.

Financieel beheer
Het financieel beheer wordt met uiterste zorg door onze penningmeester Piet Valkering gedaan. Deze zorg bestaat uit het doen van uitgaven, het correct omgaan met inkomsten en niet te vergeten het beheer van het vermogen. Toelichting hierop in het financieel overzicht door Piet.

De actie Kerkbalans heeft het mooie bedrag opgeleverd van € 36.031,00, met dank aan de vrijwilligers die de Kerkbalans hebben rondgebracht en alle gulle gevers. Van de QR-code hebben 246 parochianen gebruik gemaakt.

Kerk- & Jeugdveiling is als vanouds een gezellige avond met veel mooie kavels, waaronder een prachtig kersticoon gemaakt door Gury Brantjes een bijzonder pronkstuk.

Een geslaagde avond met een opbrengst van € 48.405,00. Een dank aan iedereen die deze avond mogelijk hebben gemaakt.

Bouw- en grondzaken
Ondanks dat de hele kerk herbouwd is, blijven er toch enige aandachtspunten over wat betreft gebouwen en bijbehorende onderhoud.

Ook de kerk heeft te maken met hoge kosten voor gas en energie. Om de kosten te drukken staat de verwarming een graadje lager en wordt er nog meer op het elektra gelet. De temperatuur in de kerk wordt gehouden tussen de 14 en 18 graden.

In verband met de weersomstandigheden in de zomer wordt een airco geplaatst in de rouwkamer.

De lodenvloer onder de klokkentoren is niet meer in beste staat en moet vervangen worden. Dit is opgenomen met monumentenzorg door Nico.

In verband met de energiebesparende regelingen heeft het Bisdom een machtiging afgegeven tot het plaatsen van hybride warmtepompen en het plaatsen van zonnepanelen in het kader van verduurzamen en besparing van energiekosten. De warmtepompen zijn geplaatst door DIBO.

Risico inventarisatie
Het VGM Risico & Inventarisatie document (Veiligheid, Gezondheid, Milieu) is inmiddels opgesteld voor de kerk. Het blijft een levend document dat elk jaar toch de aandacht nodig heeft.

BBA (Brand Beveiliging) heeft de brandblussers en haspels gecontroleerd en goedgekeurd.

Voor 2024 wordt voor de kosters en andere geïnteresseerden een BHV-cursus georganiseerd.

Scouting Limmen
De Scouting heeft een zienswijze ingediend met ondersteuning van de Parochieraad en Gerard Min op de Omgevingsvisie Castricum 2023 aangaande het scoutingsterrein.

De zienswijze Omgevingsvisie van de gemeente Castricum is een visie op nieuw beleid.
Enige opmerkingen van Piet over de zienswijze:
– Het verkennersbos is nog een authentiek stukje strandwal, wat beschermd moet worden (Cultureel erfgoed).
– De maatschappelijke doelstellingen van de Scouting moeten in stand worden gehouden.
– In het exploitatieplan Zandzoom staat op de verkavelingstekeningen dat het perceel van de Scouting wordt omzoomd met toekomstige bebouwing zonder inachtneming van enige milieuzonering.

Limmertoren:
De Limmertoren heeft sinds Pinksteren 2023 een nieuw uiterlijk gekregen. De 1e nieuwe Limmer Toren is in mei verschenen.

De Limmertoren verschijnt 5 keer per jaar t.w.: 1: Startzondag, 2: Allerzielen + advent, 3: Kerst, 4; Veertigdagentijd + Pasen, 5: Hemelvaart + Pinksteren.

Ontmoeting:
Op Koningsdag, 27 april, heeft de parochie medewerking verleend aan het Oranjecomité om tijdens de fietstocht een stopplaats te houden in de kerk en de fietsers ontvangen met een hapje/drankje. De fietstocht was tussen 11.00 en 14.30 uur.

Niet alleen de ontmoeting met onze eigen parochianen, maar ook daarbuiten, zoals:

Een tegenbezoek aan de PKN-kerk te Castricum op 22 september. We hebben een rondleiding gehad in de kerk, met een bezichtiging van een doopvont uit 1519 en een eiken hek uit 1742. Op de deur van het hek is een wapen aangebracht: anno 1572. Ook het kabinetorgel werd bekeken en is gebouwd door Christiaan Müller in 1740. Dit kabinetorgel is zeer zeldzaam en zelfs nog het enige bespeelbare orgel in zijn soort in Nederland. De eerste steen van de kerk is gelegd omstreeks 1100.

Het was een leerzame ontmoeting.

Bestuurlijke ontwikkeling
Een eerste stap is gezet tot een bestuurlijk herstel van de Corneliusparochie en de parochie van Bron van Levend Water.

Er wordt gekozen voor een samenwerkingsverband met een overkoepeld bestuur, twee personen Corneliusparochie, twee personen Bron van Levend Water en Franklin Brigitha (administrator). Er is een concept huishoudelijk reglement samenwerkingsverband opgesteld. Het samenwerkingsverband is gericht op een pastorale en bestuurlijke samenwerking. De twee parochies hechten eraan om een grote mate van zelfstandigheid te behouden en financieel onafhankelijk te zijn, met behoud van eigenheid en identiteit.

Algemeen:

De Parochieraad vergadert in principe elke eerste dinsdagavond van de maand in de pastorie, alleen in augustus houden we geen vergadering.

Wij voelen ons als Parochieraad zeer gesterkt door de trouwe achterban van vele vrijwilligers die iedere keer weer klaar staan om nieuwe initiatieven en projecten te omarmen. Wij kunnen hen niet genoeg bedanken.

Tot zover deze verslaglegging over 2023.

Marianne Snel,

Secretaris Cornelius Parochie