In Memoriam – Riek Holla – Bakker

Riek Holla – Bakker

Overleden op 10 februari 2023 op de leeftijd van 90 jaar

Lieve mama en oma Riekie, wat hebben we lang van u genoten, u werd 90 jaar. En wat had u veel zin in uw 91e verjaardagsfeestje, uw mooie kleren hingen al klaar. Maar helaas, 4 dagen voor uw verjaardag overleed u plotseling. We kunnen er nog maar moeilijk aan wennen …

U werd geboren in de Amsterdamse Sloterpolder in een tuindersgezin van 13 kinderen, waar iedereen hard meewerkte en waar het ook enorm gezellig was. In 1953 trouwde u met papa, Joop Holla, ook een tuinder en jullie kregen 3 jongens en 3 meisjes. Een rijkdom, waar u altijd druk voor in de weer was. U genoot van het moederen en het thuis gezellig maken, net zoals u zelf vroeger gewend was. Dat betekende heerlijk kokkerellen, kleertjes naaien, breien en het huishouden doen.

Met de verhuizing naar Zwanenburg kwam daar de bloemenwinkel bij. U runde die met plezier en ook organiseerde u de jaarlijkse collecte voor Geestelijk Gehandicapten en zong u in het kerkkoor.
In oktober 1994 verhuisden jullie naar Limmen en ook hier ging u op het zangkoor, waar u heel veel van genoot. Uw 25-jarig jubileum bij het koor was een hoogtepunt. Ook hielp u bij de klaverjasmiddagen en bij de organisatie van de uitstapjes van de KBO. U genoot van uw mooie huisje aan de Lage Weide, iedereen was welkom en er was altijd koffie met vaak die heerlijke én beroemde appeltaart. Minstens 2000 heeft u er wel gebakken in uw leven.
Ook breien en haken deed u graag. Vroeger de mooie truien met beesten erop voor de kleinkinderen en later heel veel gehaakte knuffels voor de achterkleinkinderen en bekenden.
Fijne vakanties waren er ook. Vroeger met papa naar Valkenburg en later samen naar o.a. Oostenrijk of Tenerife. Heerlijk genieten, dat kon u goed.

Lieve mam, helaas was er u in uw leven ook erg veel en intens groot verdriet. Uw zoons Jan en Gerard overleden op heel jonge leeftijd, u moest al vroeg afscheid nemen van papa en nog maar enkele jaren geleden overleden uw achterkleinkindjes Justin en Isa, slechts 3 maanden oud.
Onbeschrijflijk, zoveel verdriet, maar toch lukte het u steeds om – na verloop van tijd – de draad weer op te pakken. Gesterkt door uw onwankelbare geloof en gesteund door ons en uw omgeving. U heeft zoveel gebeden en talloze kaarsjes opgestoken bij Maria, voor al uw dierbaren.

Ja, u kon weer genieten, vooral van uw grote gezin, waar u zo super trots op was! Maar liefst 14 kleinkinderen en 31 achterkleinkinderen, waarvan u alle namen nog wist en waar u mee kon knuffelen of spelletjes doen. Ook verheugde u zich op de komst van nummer 32. En hij is er nu, lieve oma Riekie: kleine Krijn, gezond en wel en hij past uw mooie gebreide witte babyjasje al.

Lieve mam, u zei vaak: “ik heb heel veel verloren, maar ook nog zoveel liefs om voor door te gaan”. Wat was u altijd dankbaar en tevreden en daardoor zo gelukkig. U was zo blij met al uw wondertjes, maar die creëerde u zelf met uw dankbaarheid. U was en blijft ons grote voorbeeld.

Het was zo gezellig bij u, niet alleen vanwege de appeltaarten of andere lekkernijen maar ook door uw humor, uw onvoorwaardelijke liefde en de spelletjes die u graag deed. Keezen bijvoorbeeld: tot op het laatst heeft u daar nog van genoten. Zelfs op de avond voor u overleed heeft u dat nog gezellig gespeeld met Jan en Fietje. En ook nog gewonnen!

Tijdens de uitvaartmis op 16 februari was in de volle kerk naast het verdriet ook de liefde, trots en dankbaarheid voelbaar. Mooie muziek, met het door u zelf uitgekozen Ave Maria, prachtige rituelen door kinderen en (achter)kleinkinderen en vele warme woorden. Een extra dik kerkboekje, met tekeningen en lieve briefjes voor u en achterin uw appeltaartrecept. En er klonk een groot applaus, voor onze geweldige moeder en oma.

Bedankt voor alles lieve mama en oma Riekie, we missen u en zullen u nooit vergeten. U bent nu weer gelukkig samen met papa, Jan, Gerard, Justin en Isa. Rust zacht lieve s