In Memoriam Sjaak Groot

Sjaak Groot / Opa Sjakie, ook wel bekend als (ome) Flip

Overleden op 22 april 2023 op de leeftijd van 88 jaar

Sjaak is geboren op de oosterzijweg no 6 in Limmen op 29 april 1934.

Sjaak was de jongste telg van in totaal 4 kinderen en zijn pleegbroer Janus Admiraal van het gezin van Jaap Groot en Anna Groot- Duijn.                                                                                                                       Hij groeide op in een veilige en zorgeloze omgeving wat in de tijd van de 2e wereldoorlog 1940-1945 niet zo vanzelfsprekend was. Het leven op de boerderij heeft hem een fijne jeugd gebracht.

Op de boerderij zijn er altijd handen te kort waardoor Sjaak als jonge Jongen al snel door vader Jaap werd ingezet om zijn steentje bij te dragen.                                                                                                 Sjaak ontdekte al vrij snel hoe leuk het was om auto te rijden, waarna hij van vader Jaap zijn rijbewijs mocht halen om vervolgens elke zondag zijn ouders naar de kerk te rijden. Zo ontstond aan de bar bij de plaatselijke kroeg van Siempie Admiraal het idee om ook anderen het autorijden te leren. Rijschool JAC GROOT was geboren. (December 1962)

In 1966 kreeg Sjaak wel een hele leuke leerling in de auto, Alie Pepping uit Heiloo. Deze leerling veroverde zijn hart en ze trouwden in 1970 en namen hun intrek op de oosterzijweg. Sjaak en Alie kregen samen 3 Kinderen Annemarie Jacques en Alice. De autorijschool liep als een trein en al gauw werd Alie ingezet om Sjaak bij te staan in de rijschool.

Sjaak ging jarenlang op zondagochtend met een vaste groep op de racefiets. De start was altijd op de oosterzijweg bij Sjaak thuis. Rondje IJsselmeer of rondje Volendam hij draaide zijn hand er niet voor om.                                                                                                                                                                             In de winter werd de racefiets ingeruild voor de schaatsen, Sjaak kon niet wachten als het gevroren had om de ijzers om te binden en een rondje Overdie te rijden.                                                                Marathon lopen was ook een van zijn hobby’s en de hond was altijd met hem mee, hij was niet altijd de snelste maar wel altijd net binnen de tijd over de eindstreep. Sjaak zag je nooit alleen meestal kwam er eerst een hond en ff daarna kwam Sjaak.

Op de tribune van AZ was Sjaak ook jarenlang te vinden. Om later alle kennis die hij had opgedaan tijdens het voetbal kijken aan de kleinkinderen over te brengen want je wist het toch wel beter te vertellen dan de trainer.

Het kamperen was je lust en je leven, elk jaar gezellig naar de camping of het nou in zuid Frankrijk was of de Belgische Ardennen, of in de winter in Westendorf Oostenrijk waar je samen met Alie 25 jaar overwinterde op de camping.

Het ging het gezin van Sjaak voor de wind de kinderen werden groot en gingen het huis uit. Sjaak is later opa geworden van totaal 5 kleinkinderen.

In 2000 het millennium vonden Sjaak en Alie dat het genoeg was geweest en ging Jacques junior alleen verder met de Autorijschool.  Sjaak en Alie gingen van hun pensioen genieten.

In 2012 sloeg het noodlot toe en is Alice de jongste dochter door ziekte op 37-jarige leeftijd overleden.  Dat was geen makkelijke tijd maar je vond je afleiding in je camper en je dagelijkse rondje op de elektrische vouwfiets.

In november 2022 begon je klachten te krijgen en na meerdere onderzoeken werd er geconstateerd dat je ongeneselijk ziek was. Je bleef positief en gaf zeker niet op je hebt tot het laatste moment gestreden. We zijn dankbaar voor alles wat je voor ons betekent heb.

Je bent nu bij Alice en weer samen.