Verslag van de Griekenlandreis ‘in de voetsporen van Paulus’

Van 2 tot en met 11 april trokken 42 reisgenoten vanuit onze regio door Griekenland. Hier vind je korte reisverslagen en foto’s van deze Paulusreis

2 april 2024: REISDAG

We begonnen deze ‘3e Paasdag’ met een busrit vanaf de Corneliuskerk naar Schiphol. Daarna vlogen we met het vliegtuig naar Thessaloniki waar onze gids Ari en de bus klaar stonden om ons naar Kavala te brengen. Na een gezellige tussenstop, een heerlijk diner en nog een uitstapje naar een lokaal café, konden we deze reisdag met een heerlijk gevoel afsluiten. (Foto’s Gré Snel)

3 april 2024. KAVALA

Na een heerlijk ontbijt in het hotel te Kavala beginnen we de dag met een bezoek aan het monument ter herinnering aan het visioen dat Paulus in die tijd heeft gehad om van het huidige Azië naar de Romeinse stad Philippi te gaan in het huidige Europa. De stad Kavala heette in die tijd Neopolus. We lazen bij dat monument uit ‘Handelingen van de apostelen’ en ontstaken de eerste kaars. (Op 6 plekken in Griekenland, waar Paulus geweest is, zullen kaarsen ontstoken worden.) (foto’s Gré Snel)

3 april 2024: LYDIA

Vanaf Kavala is het maar een klein stukje naar de opgravingen van Philippi. We deden wat Paulus in die tijd ook gedaan moet hebben: we gingen naar de plaats buiten de stad waar in die tijd gelovige joden op de sabbat samenkwamen. Daar ontmoet Paulus Lydia die zich tot het christendom bekeert en zich daar laat dopen in de rivier. Zij wordt de eerste dopeling in Europa genoemd en velen zullen haar volgen. (Foto’s Gré Snel)

3 april 2024 PHILIPPI

Na de koffiepauze bezochten we de opgravingen van Philippi. We liepen langs het theater, de opgravingen van een vroeg christelijke kerk en het marktplein. Midden door Philippi loopt de ‘Via Ignatia’,een oude Romeinse weg die Rome met Constantinopel (het huidige Istanbul) verbindt. Je ziet de karrensporen en je beseft dat Paulus ook op deze weg naar Thessaloniki moet hebben  gewandeld. Voordat wij per bus, na de lunch, ook die kant op zullen gaan, staan we stil bij de kerker waar Paulus op wonderbaarlijke wijze wist uit te breken. (Foto’s Gré Snel)

3 april 2024 DIMITRIOS BASILIEK

Na zo’n dikke twee uur rijden, kwamen we in de binnenstad van Thesseloniki. We bezochten de Dimitrios Basiliek. Ari gaf ons uitgebreid uitleg over deze kerk die precies op de plaats staat waar de fundamenten liggen van nog oudere kerken. Daarna naar het hotel. Lekker opfrissen voor het diner, en ook nu ging een groep de lokale wijnen en bieren in de stad aan een grondige test onderwerpen. (Foto’s Gré Snel)
4 april 2024 THESSELONIKI
Deze ochtend ging de wekker om 6.30 uur. Voordat alle koffers in de twee superkleine liften in de bus waren geladen, was het 8.15 uur. We kregen een bustour door de benedenstad en maakten daar een heerlijke wandeling langs de witte toren, over de boulevard tot aan het reusachtige beeld van Alexander de Grote die uit deze streek komt. Daarna gingen we naar de bovenstad waar we onder een blauwe hemel konden genieten van een prachtig uitzicht. Ook daar lazen we weer uit de ‘Handelingen van de apostelen’ om te horen dat Paulus niet echt welkom was in Thesseloniki en moest vluchten. Lang de Romeinse ‘Via Ignatia’ vervolgde hij (en ook wij) de weg naar het oostelijker gelegen Berea. (Foto’s Gré Snel)
4 april 2024 BEREA
In Berea aangekomen, kregen we eerst de tijd om koffie met gebak te bestellen. Het vakantiegevoel steeg daarbij weer met enkele percenten. Daarna reden we naar het Paulusmonument. Een prachtig mozaïekwerk dat het verhaal van Paulus vertelt. Ook in Berea moest hij vluchten omdat men hem vanuit Thesseloniki was na komen jagen. Indrukwekkend waren de drie Bema-stenen van een synagoge die op deze plek moet hebben gestaan. Je realiseert je dan ook dat van die Joodse gemeenschappen in Berea na de 2e wereldoorlog niets meer is overgebleven. Wij vervolgen daarna de weg naar het zuiden. Dezelfde richting als Paulus moet zijn gegaan. (Foto’s Gré Snel)
4 april 2024: ICONEN-ATELIER
Nadat we bij het Paulus-monument in Berea nog een groepsfoto hadden gemaakt, reden we over de tolweg naar Kalambaka. Na een toilet-pauze en een lekker ijsje vervolgden we onze tocht door een bergachtig landschap vol haarspeldbochten. In het hotel in Kalambaka, waar we die avond zouden dineren en overnachten, stond een lunch voor ons klaar. Na de middag gingen we naar een atelier waar iconen werden geschilderd. We kregen uitleg en ontmoetten een Grieks orthodoxe priester die iconenschilder was. Er werden tenslotte nog iconen verkocht die door hem ondertekend werden. We sloten de dag af met een dagsluiting en een diner. Sommigen van ons zijn daarna nog even Kalambaka in geweest. Het was een afwisselende gezellige dag. ‘De derde dag. God zag dat het goed was’. (Foto’s Gré Snel)
5 april 2024: OCHTENDGYMNASTIEK
Op deze vrijdagochtend begonnen we met ochtendgymnastiek o.l.v. IJda. Een vrolijk en welkom gebeuren om de stramme spieren soepel te maken voor de wandelingen die we die ochtend zouden gaan maken naar de Meteora- kloosters. Na de gymnastiek stapten we de bus in richting kloosters  (Foto’s Gré Snel)
5 april 2024: METEORA-KLOOSTERS
De bus bracht ons vanaf ons hotel naar het Meteora-gebergte. Een gebergte dat eeuwen geleden door aardbevingen en aardverschuivingen is ontstaan omdat een binnenzee zich door dit gebied een weg heeft gebaand. Het harde steen bleef achter, terwijl zand en klein gesteente door het water werd weggespoeld. Vanaf de 9e eeuw trokken monniken en kluizenaars naar dit gebied om er zich te vestigen. Er zijn 24 kloosters gebouwd boven op de rotsen. Moest je vroeger d.m.v. een takelsysteem het klooster binnenkomen, nu zijn er trappen die je binnen laten. We bezochten een mannen- en een vrouwenklooster. Met de uitleg van onze gids Ari was het een genot de vele fresco’s en iconen te bekijken. (Foto’s Gré Snel)
5 april 2024: OP WEG NAAR DELPHI
Na de lunch in Kalambaka begonnen we aan de rit naar het zuidelijker gelegen Delphi.
Voor velen was dat even de gelegenheid voor een middagdutje. Het was nog maar de 4e dag van onze reis, maar de volle dagen, de soms kortere nachten en de vele indrukken en contacten eisten zijn tol. Na een sanitaire pauze kwamen we in Delphi aan. Daar kwamen we in een gezellig familie-hotel terecht. Na de dagsluiting wandelden we door het gezellige dorpsstraatje naar het restaurant dat voor ons geboekt was. Het lijkt wel of het ‘tafelen’ steeds meer tijd in beslag neemt. Het is gewoon heel gezellig met elkaar. (Foto’s: Gré Snel)

6 april 2024: DELPHI

Op deze zaterdagochtend moesten de koffers op tijd klaar staan om naar de bus te worden gebracht. Na de ochtendgymnastiek volgde een klim naar de bus. We begonnen deze ochtend met een bezoek aan het museum. Hier waren de mooist overgebleven kunstschatten van de opgravingen van het Delphi-complex tentoongesteld. (Foto’s Gré Snel)

6 april 2024: MUSEUM

Onze gids Ari leidde ons heel kundig langs de belangrijkste attributen die door de jaren heen opgegraven zijn. Ook is duidelijk dat veel kunstschatten meegenomen zijn door de verschillende bezetters. De Griekse Mythologie die Ari ons meegaf, verklaarde heel veel over de symboliek van de verschillende beelden en sieraden. Dit bezoek had niemand willen missen, ook al zou het hierdoor weer een lange dag worden. (Foto’s: Gré Snel)

6 april 2024: HET ORAKEL VAN DELPHI

Nog snel een kop koffie en daarna richting opgravingen. Hoe werkte het orakel? Voordat je je vraag aan de God Apollo via de priesters van de tempel kon voorleggen, moest je eerst gereinigd worden en offers brengen. Om Apollo voor je te winnen, of te bedanken, werden er ook kadoos naar het heiligdom gebracht. Er waren daarom aparte gebouwen van verschillende stadsstaten waar de schatten werden bewaard. Maar het ging natuurlijk allemaal om de tempel van Apollo. Daar bracht je je vraag bij de priesters, die gebruik maakten van een hallucinerende priesteres, die namens de God Apollo van alles uitbrabbelde. De priesters ‘vertaalde’ dit voor diegene die de vraag gesteld had. De antwoorden waren vaak op verschillende manieren te interpreteren. En als men niet tevreden was met het antwoord, kreeg je van de priesters te horen: “daar moet je voor bij Apollo zijn”. Boven de Apollo-tempel is ook nog een theater en een sportstadion voor de sportspelen die er éenmaal om de vier jaar gehouden werden. (Foto’s: Gré Snel)

6 april 2024: KLOOSTER OSIOS LUKAS

Tijd voor de dagelijkse 3 gangen-lunch ( ja we zitten heel wat uren per dag gezellig aan tafel) en daarna naar de Peleponnesos, naar de strandplaats Tolo. Maar eerst nog naar het 20 kilometer verder gelegen klooster Osios Loukas. Eén van de mooiste Byzantijnse bouwwerken ter wereld. In dit klooster is met opzet het gezicht van de apostel Thomas beschadigd, omdat hij ongelovig was. Bij de dagsluiting die avond zou er nog even op teruggekomen worden dat Thomas eigenlijk geloviger is dan er gedacht wordt. (Foto’s: Gré Snel)

7 april 2024: ZONDAGSRUST IN TOLO
Op deze zondagochtend mochten we om 8.00 uur opstaan. Na het ontbijt wandelden we naar de lokale kerk van de Grieks orthodoxe gemeenschap in Tolo. De devotie van de kerkgangers viel ons op. Een liturgie zoals liturgie mag zijn. Je hebt al je zintuigen nodig om iets van het Goddelijke mysterie aan de andere kant van de iconostase te kunnen ervaren. Een spel waar zo nu en dan (ook letterlijk) venstertjes opengaan van dat mysterie dat toch onbereikbaar blijft. En die onbereikbaarheid is maar goed ook. ( Foto’s Gré Snel)
7 april 2024: MET DE BOOT NAAR NAPLION
Na de viering keken sommigen van ons naar kerkTV om een glimp op te vangen van het Eerste Communiefeest in de Corneliuskerk dat tegelijkertijd plaats vond tijdens ons verblijf in Griekenland. Zo konden de opa’s en oma’s van Mathijs, Noor en Julia vol trots hun kleinkinderen volgen op hun eigen iPhones. Daarna gingen de meesten bij het strand nog koffie drinken. Een enkeling ging nog even zonnen of zwemmen in het zwembad bij het hotel. En na de lunch wandelden we samen naar de boot die ons van Tolo naar Naplion zou brengen. Dit prachtige toeristische stadje is ooit de hoofdstad van Griekenland geweest. Na wat uitleg van onze gids Ari over de geschiedenis van deze stad werden we los gelaten om te winkelen of een terrasje te pakken. Om 17.00 uur verzamelden wij ons, om met de bus weer naar Tolo gebracht te worden. (Foto’s Gré Snel)

7 april 2024: ZWEMMEN EN DAGSLUITING
Met een andere chauffeur en bus, i.v.m. mankementen die verholpen moesten worden,  werden we van Nafplion naar Tolo gereden. Daar was nog wat tijd om te zwemmen of iets gezelligs te doen. Om 19.00 uur werd de dagsluiting geopend door onze reisleider Ruud en keken we terug op de afgelopen dag en vooruit naar het programma van morgen. Johan zorgde daarna voor een bezinnend moment. Daarna werd er getafeld en was het nog lang gezellig. (Foto’s: Gré Snel)
8 april 2024: GRIEKS THEATER

Vandaag brachten we een bezoek aan Epidaurus. Een soort medisch centrum in de Griekse tijd, zoals je er velen had in die tijd. Opgravingen laten zien hoe gigantisch dit complex geweest is. Er is nog voor vele jaren werk om alles wat door aardbevingen en recycling is verdwenen weer een beetje toonbaar en begrijpbaar te maken. Wat wel bijna puntgaaf alles heeft overleefd, is een prachtig antiek Grieks theater voor wel 13.000 mensen. Een theater met een formidabele akoestiek. Hoe konden ze dat in die tijd zo precies voor elkaar krijgen? (Foto’s Gré Snel)

8 april 2024: MYCENE

Na een heerlijke lunch en een bezoek aan een apotheek reden we naar de opgravingen van de oud historische stad en verdedigingswerken van Mycene. We bezochten in het bijzonder de Leeuwenpoort en grafkamer van koning Agamemnon. Een bouwkunst waar je vol bewondering stil van wordt. Verder ‘veel stenen’, maar met de uitleg van onze gids Ari over de geschiedenis, gaan ook hier de stenen leven. Het zonnetje scheen en een wandeling door het complex was een genot. Over een paar jaar lopen we er waarschijnlijk met drie-dimensionale brillen, zeiden we tegen elkaar. Dan kunnen we door die brillen zien hoe het er in werkelijkheid uitgezien heeft. (Foto’s Gré Snel)

8 april 2024: OUZO

Op de terugweg naar ons hotel in Tolo bezochten we nog een bedrijf dat de bekende Griekse drank ‘Ouzo’ maakt. Voor sommigen was dit het hoogtepunt van de dag. Een interessante uitleg met daarna een proeverij. Met tassen vol gekochte flesjes Ouzo verlieten we deze gezellige plek. In de bus was het daarna duidelijk luidruchtiger. (Foto’s Gré Snel)

8 april 2024: ZWEMMEN

Omdat er nog wat tijd over was, voordat de dagsluiting gehouden zou worden, gingen een aantal van ons nog even zwemmen in het zwembad of zee. Het diner was weer lekker en gezellig. Wel werd aan een ieder verzocht, voordat je naar bed ging, de rekeningen van de drankjes die genuttigd waren de afgelopen 3 dagen tijdens de maaltijden, af te rekenen. Het was weer een heerlijke interessante, leerzame en gezellige dag. (Foto’s Gré Snel)

9 april 2024: DE OPGRAVINGEN VAN KORINTHE

Deze ochtend begonnen we met het toezingen van twee jarigen, namelijk Kiki Kint en Marianne Engele. We hadden de dag er voor gezien wat hun favoriete Ouzo was, dus kregen ze van de groep deze puur Griekse drank. Na het ontbijt en de gym gingen we richting Korinthe. We kregen uitleg en op een rustige plek lazen we uit de ‘Handelingen van de apostelen’. Daarna….. koffie. (Foto’s Gré Snel)

9 april 2024: KANAAL VAN KORINTHE

De volgende bezienswaardigheid was het kanaal van Korinthe dat het oosten met het westen verbindt. Een 6 kilometer lange smalle geul waardoor kleinere schepen geen 360 kilometer om hoeven te varen. Daarna gingen we op weg naar Athene. Voordat we ons hotel bereikten, maakten we een rondtoer langs bezienswaardigheden. We stapten uit bij het Olympisch stadion uit 1896 waar toen de eerste nieuwe Olympische spelen werden georganiseerd. In 2004, toen Athene weer de spelen mocht houden, werd dit stadion ook gebruikt. Natuurlijk reden we ook naar het parlementsgebouw voor de aflossing van de wacht. Daarna naar het hotel voor de lunch en daarna de verdeling van de kamers. (Foto’s: Gré Snel)

9 april 2024: ATHENE

Na de lunch hadden we nog tijd over om Athene in te gaan. Sommigen gingen naar het moderne kunstmuseum, weer anderen liepen naar het centrum en natuurlijk hadden de terrasjes ook de aandacht van ons reisgezelschap. Om 20.00 uur avondsluiting, daarna om 20.30 uur diner met natuurlijk weer een gezellige uitloop, want het hotel heeft namelijk een bar op de bovenste verdieping met een prachtig uitzicht op de Akropolis. (Foto’s: Gré Snel)

10 april 2024: AKROPOLIS

Deze ochtend werden we weer op tijd gewekt om de drukte bij de bezichtiging van de Akropolis voor te zijn. Het was een behoorlijke klim en het was warm. Je zag ook dat het er drukker en drukker werd met mensen uit alle uithoeken van de wereld. Het was deze woensdag ook de laatste dag dat onze gids Ari bij ons zou zijn. Hij haalde nog eens alles uit de kast om ons uit te leggen wat voor bijzondere gebouw de Akropolis is. Een tempel die is toegewijd aan de Godin Athene. We bezochten ook nog de andere tempels en zagen de Griekse theaters. (Foto’s Gré Snel)

10 april 2024: AFSCHEID VAN ARI

Na de beklimming was er natuurlijk tijd voor koffie. Daarna zochten we een rustig plekje om uit de ‘Handelingen van de apostelen’ nog even te lezen over Paulus die heel veel moeite had met al die vereringen en tempels van al die Griekse goden. Ook maakten we van de gelegenheid gebruik om alvast afscheid te nemen van onze gids Ari. We spraken onze waardering uit en gaven hem zijn ’tip’ onder een luid applaus. Hij was een boeiend verteller met heel veel kennis van zaken. (Foto’s Gré Snel)

10 april 2024: PLAKA

Na dit samen-zijn en afscheid van Ari liepen we via het Akropolis-museum naar de Plaka. Een wijk vol winkeltjes en terrasjes. Eerst bezochten we er een restaurant, waarna de meesten op kadootjesjacht gingen voor kinderen en kleinkinderen. Plaka is een heel gezellige wijk waar ze ook heerlijke ijs verkopen en het een genot is om naar mensen te kijken. Om 16.00 uur stond de bus klaar om ons naar het hotel te brengen. (Foto’s Gré Snel)

10 april 2024: FEESTAVOND

Om 19.00 uur hadden we diner. Er was geen dagsluiting, omdat iedereen uitgenodigd was voor de feestavond op het dakterras. Harry hield daar een dankwoord rond vijf geluksfactoren die deze vakantie tot een succes hebben gemaakt. De geluksfactoren waren: 1) Ari (onze niet meer aanwezige gids) 2) ‘de groep’, voor de warmte en liefde naar elkaar toe, 3) Gré, voor het constant alert zijn om foto’s te maken voor de website. (Zij kreeg van de groep daarvoor een prachtig armbandje) en 4) en 5) Ruud en Johan. Zij kregen beiden een prachtig icoon. Ook werden ze o.l.v. José en Lianne door de hele groep nog toegezongen  Het eerste rondje werd betaald uit de gezamenlijke pot. Dat alles was een stevig fundament voor een gezellige feestavond. (Foto’s: Gré Snel)

11 april 2024: VRIJE TIJD

Deze donderdagmorgen mochten we uitslapen. Wel moesten we om 11.00 uur de kamers verlaten en de koffers apart zetten in de zaal die afgesloten kon worden. Om 16.00 uur werden we allen voor de late lunch in het hotel verwacht, waarna de bus ons naar het vliegveld zou brengen. In die tussentijd mocht iedereen de vrije tijd zelf invullen. Sommigen gingen naar het Akropolis-museum, of maakten een sightseeing bustocht, anderen gingen nog een keer naar de Plaka, en weer anderen maakten gebruik van de tijd om uit te rusten. Bij elkaar hebben drie reisgenoten met gezondheidsproblemen te maken gehad, maar gelukkig is het allemaal goed gegaan.

11 april 2024: DE TERUGREIS

Aan het eind van de middag hadden we nog een stevige lunch en bracht onze chauffeur ons naar het vliegveld van Athene. Alles ging zeer voorspoedig. Met vertraging vlogen we naar Schiphol en landden net nog voor 0.00 uur. Vermoeid, maar vooral voldaan stapten we rond 01.30 uur uit de bus. Na een hartelijk afscheid spraken we af in juni een reünie te organiseren om alle ervaringen en foto’s nog eens met elkaar te delen. (Foto’s Gré Snel)